måndag 14 november 2011

Psyk BRYT!

Inte läge just nu men vem vet.
Jag och Rickard har ju fått hjälp av både kuratorn och psykologen för att klara denna omställning.
Men någonstans på vägen fångade psykologen upp mig. Och vi kom fram till att jag kanske behövde egna samtal med henne.
Oupps!

Hur skulle man tolka det när ens psykolg säger att det är "det är kul att träffa dig Anna" Rickards tolkning var att jag är en liten utmaning, något att jobba med. Hm, hur gick det med ens självförtroende nu?

Men saken är den att många delar av mitt liv är som en dokusåpa. Det har hänt så otroligt mycket saker som jag bara valt att sopa under mattan. Jag har inte bearbetat någonting.
Jag är extremt konflikt rädd. Rädd för att misslyckas och rädd för att göra andra besvikna. Min konflikt rädsla är så extrem att jag skapar mina egna konflikter. Och därför ständigt sårar och gör folk i min omgivning besvikna. Detta i sin tur ger mig en sån enorm skuld känsla att jag skärmar av och sedan blundar för problemet tills dess att det inte går. Och allt bryter samman!

Jag har dock fått hjälp med att bryta detta mönster via Dustins hälso försäkring hos Sofia hemmets rehab. Jag har under 6 tillfällen (har 6 kvar) träffat en terapeft som jobbar med KBT eller vad det nu hette. Det har faktiskt hjälpt mig lite. Dom jobbar med att föebygga och bryta dåliga vanor. Detta är ngt jag måste jobba med ett tag framöver och dessutom på egen hand.
Medans Maria jobbar lite med det gamla och nuet. Det är jobbigt men också skönt att få prata med ngn som leder en. Och förtydligar mina tankar och frågor.

Hos Maria har jag börjat förstå lite av varför jag gjort en del av mina val. När jag en dag återberättar dem kommer nog en del kanske förstå mig bättre.
Hos Maria har jag insett att jag inte är kall. Ord som min svärmor till och från sa om mig. Jag har bara svårt att släppa in via öppna samtal och svårt att visa mig själv och andra att jag är känslig och blir berörd och ibland till och med sårad.
Jag har lärt mig att skydda mig själv genom att stänga av. GENOM ATT INTE KÄNNA NÅGOT ALLS!

Men nu skall det bli ändring på det, jag skall börja med att sträcka ut min hand och visa att jag ibland behöver hjälp, stöttning och tröst. 
TRYGGHET hos mina nära och kära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna