torsdag 24 november 2011

Neck

Betyder för många nacke på engelska.
Om jag gör en egen översättning betyder det RÄDSLA.
För mig och många andra är Neck något som kan drabba små små barn.
Och som jag förstått så uppkommer det när tarmen inte lyckats syresätta sig tillräckligt och i samband med att magsäcken blivit för full. Men jag har inte all fakta. Så jag uttalar mig inte om det. Jag är också för rädd för att söka information om det. Rädd för att det skall drabba oss.
Jag har bara fått lära mig version som går mellan rädda föräldrar par.

Så kom då ordert Neck upp igen på Astrid Lindgrens Neo avd.
Miriams Neo kompis Jonathan har kommit tillbaks från Danderyd för att han just fått Neck. Han som åkte dit för att han nu var stark.Som tur är, nu när det gått ngn dag drabbades han av den mildare graden.
Alla har inte den turen, utan det uppstår komplikationer och barnet klarar faktiskt inte den svåra infektion och går dessvärre bort.

Något som vi fått uppleva vid flera tillfällen under våra 8 v på Neo.
Jag tackar verkligen Neo personalen och Miriam själv för att de kämpat så bra, så att jag och Rickard idag kan njuta av varje minut vi har vår Skruttfia hos oss.
Det är nämligen ingen självklarhet!

2 kommentarer:

  1. Jag hatar Neck!

    Brukar inte använda ordet hata för det är så starkt men den borde inte få finnas...

    Om Neck inte funnits, så hade Adam funnits.

    Skit! :-(

    SvaraRadera
  2. Camilla, jag brukar inte svära. Men efter en del svåra veckor på Neo så har jag känt både, helvete, fan istället för en och annan pissråtta.

    Så jag svär och du säger helvete i protest mot sådant som sätter käppar i hjulet för de så redan utsatta och svaga för tidigt födda barnen, barnen som kanske fick en tuff förlossnings start vid fullgången tid och behöver hjälp. Barn som hamnar på Astrid Lindgrens sjukhus avdelning pga av cancer, reumatiska sjukdomar, olyckor mm.
    Eller barnen som likt mig själv föds till små chanser att överleva utan andra människors eller andra länders insatser. Pga av fattiga förhållanden.

    Vi måste känna emapti och sorg för alla barn som måste kämpa för sitt liv och ev dör orättvisst innan de fått chansen att LEVA!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna