torsdag 1 juli 2010

Berörd..

Denna fina visan är skriven och sjungen av Sonja Aldén. Nu har jag råkat höra den i flera dagar i rad. Texten berör mig och den får mig att tänka på Mollgan.. Älskade och goaste Mollgan.. Mollgan, en ljus personlighet som betyder massor för mig.. I Alfons Åbergs saga, så är det ju bara pappan som inte förstår lr ser Alfons vän. Men för Alfons är Mollgan högst levande! Och han finns med i vardagens verklighet.. Det anser ju inte Alfons far.. och tycker att Mollgan kan flytta. Men det får ta tid, och pappan ser och förstår att Mollgan är bra för Alfons och på slutet i sagan. Ja då frågar faktiskt Alfons pappa en dag om inte Mollgan också skall ha glass. Men då har det underbara redan skett. Alfons har vågat släppa taget.. och svarar lite lätt under lugg med ett stort smile.. att det behövs inte. Mollgan har flyttat!

Det osynliga finns där ibland av en orsak. Och kanske att det är bra ibl. Att saker och ting får växa och gro. Men man får ändå inte glömma att det kan finnas situationer då andra kan bli sårade. Och det är aldrig okej. Redan i djurriket vill hannarna bli sedda.. ja bara se på fåglarna i Amazonas hur dom dansar och gör sig till för honorna =)

När jag gick i små skolan var jag kär i Hellman.. vi vart förtjusta och kära i varandra. Från lågstadiet ända upp till nian. Men han har var inte accepterad av alla. Jag gillade honom för den han var. Han var verkligen en jätte fin och mysig kille. Hos mina närmaste två tjejkompisar var fruktan för honom alldeles för stor.. Å pikarna haglade. Så jag valde Hellman när jag var ensam. Jag valde Hellman i smyg! Hellman var min första kärlek. När jag vrt förfrågad lr kanske till och med retad så stod jag inte upp för honom lr oss. Det är aldrig ok att inte stå för sin kärlek. Det gör jag idag. Men på mitt sätt och i min takt! Jag kommer aldrig att skämmas för den jag valt. Det är inte viktigt för mig att andra skall vara till freds med den jag valt som partner. Det är inte heller viktigt att andra måste acceptera min partner. Men det är viktigt för mig att man accepterar kärleken mellan mig och min partner! Så länge kärleken inte gör ont!

Mollgan.. visst är visan pricken över it..

Mmmmm

Du får inte knacka på min dörr
Om du inte är beredd att komma in
Du får inte göra om mitt namn
Och börja kalla mig för din
Och du får inte vandra på min väg
Utan att visa mig ditt mål
Och inte stjäla av min godhet
För att fylla upp ditt hål

Och du får inte riva mina murar
Som jag omsorgsfullt har byggt
Om du inte skyddar mina drömmar
Så att jag kan somna tryggt
Och du får inte ha mig som en dröm
När jag vill va din verklighet
Och du får inte säga att du hoppas
Om du inte tror du vet

Men du får ta den tid du behöver
För att förstå vad är det du vill
Du får be en bön att tiden
Du behöver räcker till
Och du får samla dina tankar
Så att två själar kan få ro
Och så att allting som vi lovade
Oss själva, kan få gro

Du får inte andas på min panna
Och inte få mig falla mer
Om du inte sen kan stå för
All den oreda du ger
Och du får inte röra vid mitt hjärta
Som om allt var uppenbart
Men jag önskar inget hellre
Än att du gör allt emot mig snart

Aaaahhhh...
Aaaahhhh...
Åååhhh

Du får ta den tid du behöver
(För att förstå vad det är du vill)
Vad är det du vill?
Du får be en bön att tiden
Du behöver räcker till
Och du får samla dina tankar
(Så att två själar kan få ro)
Och så att allting som vi lovade
Oss själva (kan få gro)

Du får ta den tid du behöver
För att förstå vad det är du vill
(Vad är det du vill?)
Du får be en bön att tiden
Du behöver räcker till
Och du får samla dina tankar
Så att två själar kan få ro
Och så att allting som vi lovade
Oss själva (kan få gro)

Och du får inte röra vid mitt hjärta
Som om allt var uppenbart
Men jag önskar inget hellre
Än att du gör allt emot mig snart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna