tisdag 13 juli 2010

Pappa dagar!

Ja det är för underligt hur man kommer in i gamla vanor snabbt.. nu har jag precis avnjutit goa dagar hos pappi, den stora tösen kommer ner, men så vipps, på bara tre röda så var man pappas lilla tös igen.. Men jag klagar inte. Det är bara gött! Jag njuter!

Pappi som inte kan gå och lägga sig innan en annan har gjort det. Pappi som ringer 50ggr för at se att man är hel under resans gång. Lr att pappi måste stå välförberedd med frukost bordet uppdukat när en annan stapplar ner. Han må ha tagit en liten macka till dagens första kaffekopp. Men han skulle aldrig äta utan mig.

Jag tror aldrig att jag vart den som dukat fram ett frukost bord.. nej då. inte hos pappi. Bilden är den att pappi sitter i köket och löser melodikrysset/korsord och inväntar en morgon trött annapanna. Sen slår vi oss ner.. ägga och sill var ngt vi alltid hade på helgerna. Men någon dag skall jag dock chocka honom och stå väl förberedd när han kliver ner för trappan. Denna turen så fick jag inga pannkisar, men väl gött pappas stuvning på egen plockad svamp. Mumma sa jag och magen.

För mig är det verkligen lycka att få komma ner till Höör och pappi. Där är jag totalt avkopplad. Man bara är! Har skogen och lugnet runt knuten! Finns inga måsten, men finns vilja så ligger Höör mitt i Skåne, så att fara till Malmö, Lund, Köpenhamn lr Åhus är inget problem.

Väl på plats knackar mina barndoms minnen på, jag har ju lekt och busat i huset sen barns ben då farmor och farfar ägde huset. Man har legat i rabatten och dragit ogräs för 10 öre raden. Paddlat kanot i bäcken. Tjuv fiskat kräftor i aug. Ätit sig mätt på Ekenäs jordgubbar mm. Sen har jag haft turen att se mina egna gossar njuta och uppleva samma somrar och jullov som en annan.

JA.. det är en liten dröm, kanske den en dag kanske kan förverkligas.. en dröm att även huset på kullen skulle kunna gå vidare till lille mig! 3:e generationen. Att få inreda och sköta om huset på parallell gatan till Stampevägen..

Man vet aldrig. Men den som lever får se J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna