onsdag 2 januari 2013

Miriams 2012

Jag satt och tittade igenom lite olika babysidor då jag är så faschinerad av allt lilla Skruttfia lärt sig detta år.
Kopierade sedan ner info från 1177

Visst vissa stunder har jag gråtit då det varit ett steg fram och två bak med vår lilla premis!

Det började i våras då jag trodde min lilla dotter var blind. Jag kände på mig att något var fel och visst hade jag rätt. Vi fick ingen ögon kontakt med henne. Men det visade sig senare att hon inte var blind men omogen och sen i sin syn utveckling.
Synen är vårt starkaste sinne. Synen gör oss nyfikna och har lättare att känna lust mm.
Sedan fick vi addera Skruttfias dåliga högersida. Hennes cp skada har ju gjort henne stel på vänster sida.
Så från att vara ok i tiden med att vända sig från mage till rygg slutade hon tvärt med allt efter midsommar. Det var droppen för mig! Jag vart så ledsen, helt klat var det grava fel på mitt barn! Men jag fann styrkan igen av att bara titta på henne. Jag var tvungen att vara stark! Jag älskar henne! Och mammor är starka!

I Juni överraskar hon oss med att kunna sitta själv! Då var hon med andra ord 8 mån korr drygt 5. Läkaren på neo var impad pga av att hon var prematur!
Sen satt och satt hon medans andra barn började åla och krypa. Likt Ferdinand så satt hon vid sin egen korkek.. sin röda rhb matta och tittade på sina leksaker!
Skruttfia har ju hela tiden hatat att ligga på mage. Men rhb var på oss, ÖVA! Och så gjorde vi!
En dag hemma hos pappa bara började hon att åla på rygg till vår stora lycka! Sen kopplade hon på att stå och gunga på knäna alternativt rulla och rulla för att för flytta sig till olika saker i rummet! Ytterligare har hon nu kopplat på armarna.. hon roterar likt en kompass på golvet.
Det man ser att hon kämpar med nu är att häva sig upp samt att sätta sig på rumpan själv.. hon har klarat av det ett par ggr.  Hon grejar det nog inom kort!
Så kontentan av 2012 så grejar inte Miriam av allt som sig bör som en 15 månaders baby alt korr 12 månader. Men shit så mycket hon kan iaf! Hon är helt unik och så himla underbar!
  • jollra mer två- och trestavigt, till exempel ma-ma-ma eller ba-ba-ba
  • försöka imitera det språk som talas runt barnet
  • lyssna uppmärksamt när man talar
  • reagera när det hör sitt eget namn
  • förstå innebörden av ordet nej
  • höra skillnad på frågor och påståenden

  • använda rösten för att uttrycka glädje och ilska. 
  • hålla saker i båda händerna samtidigt
  • undersöka föremål på olika sätt genom att skaka, kasta och tappa dem
  • hjälpa till när man klär av eller på, genom att sträcka fram armar och ben
  • sitta utan stöd
  • ta sig från sittande till krypställning
  • hålla i ett skedskaft och ta mat med handen från tallriken. Barnet kan också sätta gränser genom att knipa ihop munnen och vända bort huvudet när det är mätt. 
  • undersöker föremål på olika sätt genom att skaka, kasta och tappa dem
  • föredrar vissa personer och vissa leksaker
  • är lite blyga eller oroliga i närheten av främlingar
  • sover oroligare och börjar drömma mer när de utforskar.
  • uppskattar rutiner
  • börjar använda saker på ”rätt” sätt, till exempel trycka på telefonens knappar.
  •  
  • ha favoritljud som det ofta upprepar
  • börja säga de första viktiga orden, som "titta"
  • visa att det förstår många ord men kan inte uttala så många ord själv
  • svara igenkännande på sånger man brukar sjunga tillsammans
  • vara uthålliga och inte tappa intresset lika lätt som tidigare
  • visa missnöje eller frustration genom att till exempel slänga saker i golvet eller grimasera
  • använda enkla rörelser för att uttrycka sig, som att skaka på huvudet för att säga nej.

  • pekar på enkla föremål som till exempel en lampa eller en klocka
  • försöker härma ord
  • följer enkla uppmaningar
  • säger nej, och vet vad det betyder. Förstärker ofta nej med att ruska på huvudet.
  • vinkar hej då.
  • sitta stadigt i en barnstol
  • sparka av sig skorna
  •  
  • klättra upp och ner i soffor och på stolar.
  • vilja äta själva och klarar att äta lite större bitar. Ärtor och majskorn kan till exempel vara bra för att träna pincettgreppet.
  • måla på ett papper.
  • ta upp och släppa en boll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna