måndag 12 november 2012

Syn centralen!

Först händer inget.. Sen kommer allt!
Ketchup effekten. Lite så har det varit med Skruttfias syn!

Veckan innan jag åkte ner till pappi så var jag och Rickard tillsammans med en av Skruttfias RHB pedagoger dom är så många att jag ibland har svårt för deras namn.
Men då vi var på Syncentralen så var Mona-Lisa med.
Det är ganska bra att ha lite stöd med sig men denna gången var det också för att RHB skall få in så mycket info till terapin.

Undersökningen gjordes av två tjejer. Dom hörde först med oss hur vi tycker att vardags bilden ser ut. Sen gjorde dom olika mätningar med olika redskap för att få reda på vilka avstånd och vinklar Skruttfia ser på.
Det gick bättre än förväntat.
Hon ser bättre på ena sidan men det förstod vi ju.. hon släpar ju. Hon ser bättre färgglatt än svart vitt. Och det får inte vara för smått.
Hon behöver oftast få med sig ljudet för att lockas att "orka" titta kvar eller "söka" upp föremålet. Hon är jätte duktig på att titta rakt upp.. så Imse Vimse är en favorit :)
Ja vi får se vad som kommer ske på kommande RHB möten.
Hemma får vi fortsätta att träna henne som vanligt.

Efter en timmes total charmning så tog Skruttfia slut. Ammade henne lite i vänt rummet sen somna hon på två röda!
Hon körde verkligen en enmans show. Tryckte på alla "like" knappar som gick.
Och visst är det så..  klart att hon är GULLIG och BUSIG. Det sitter ju i hennes personlighet och inte i hennes handikapp.
Jag tror nog att fröknarna kommer att få fullt upp med henne på förskolan.. det är ju mitt lilla barn!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna