måndag 14 maj 2012

Neo mottagningen

Igår var jag och Skruttfia på en av många kära åter besök för prematur barn.
Igår träffade vi Veronika och Miriam för att titta en sista check på Skruttfias lungor.
Eftersom alla prematurabarn som kräver syrgas efter en viss vecka får diagnosen bpd av ngn form har Stockholms alla sjukhus egna bpdteam.
Om Skruttfia dessutom blir sjuk och vi måste uppsöka ngt av våra barnsjukhus hamnar Skruttfia i gräddfilen och får komma in på rum pga smittorisken istället för att sitta i ett väntrum.
Skruttfia fick diagnosen måttlig/obetydlig bpd efter v 33
Men likt andra prematur barn var ändå hennes lungor omogna och lite stela.
Sista gången vi var på andningsmottagningen vägde tydligen Skruttfia bara 2,1 kg. Och jag minns då att jag var så stolt över hennes vikt ;) Idag visade jag upp en 6kg bebis. Mån tro att dom tyckte hon blivit så stor och fin.
Hon charmade dom med sitt skratt, babbel och skelögda blick ;)
Idag skrevs iaf Skruttfia ut, hennes lungor är korrigerat superfina.
Det firades igår hemma med ytterligare bak av en sats vaniljbullar då sonen Alexander kom förbi på middag, samt att vi gick igenom planeringen inför student mottagningen.
Herregud jag tror att han tryckte i sig 6 st bullar ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna