onsdag 8 september 2010

Ekonomi..


Igår hade jag ett intressant och bra samtal med min kärlek.
Vi pratade pengar.. ja det är bra att göra det ibl så att det inte blir ngt bråk i framtiden.

Min situation idag är inget jag är van med sen tidigare. Jag har barn, min partner inga. Och vi pratar framtid. Vi har olika krav och bagage. Ändå skall man få ihop en fungerande vardag med sysslor, mat och ekonomi.
Men vad är då rätt och fel? Vem skall betala vad och hur mycket?
Skall ngn annan verkligen betala mer för att det fanns ett större bagage. Ja!

Jag tjänar ju mindre än min partner samtidigt som jag drar mera kostnader i ett hushåll.. Sedan addar vi till pappan till mina barn som bara betalar ett minimerat underhåll. Det statliga på dryga 2000kr i månaden för två ungdomar. Det täcker ju inte mycket för en på 15 och en knappa 18.

Så nå, hur man än gör så förlorar partnern.

Jag vill inte vara till ngn belastning eller til ngn börda. Lr vara ett underlag för kommande bråk lr slag under bältet.
Jag vill göra rätt för mig. Är då det enda rätta att betala allt på hälften och sedan kanske jag tar en större mat kostanad. Eller skall jag lägga en större % sats på hela kostnads paketet.
Skall jag känna skuld och hyscha barnen när tonåringen druckit upp juicen som kärleken köpt in men knappt fått smaka av.

Skall alla smyga och tassa, lr kan man ngns få den där enkla och mjuka familje känslan man en gång hade som kärnfamilj.
Lr mår alla andra toppen men inom mig känner bara jag en panik över att inget får gå fel. Att Kärleken inte får tycka illa om mina barnen, att jag inte får ha ångest känslor över atat man inte säger "gillar dig" till sina familje medlemmar.
Frågorna är många.. bla måste man älska /tycka om sina bonus barn? Så klart inte. Jag hade ju förut tre bonus barn.. tyckte eg bara om två av dem.. =( Men jag accepterade min situation och alla var lika mycket värda.

Ja jag säger då det.. jag är ju inte riktigt där än. Idag lever ju jag med mina små killar, och betalar min hyra och mina räkningar samt står för den största delen för att barnen skall få mat på bordet själv.
Men jag skulle ljuga om jag inte sa att m in kärlek förgyller vår vardag med kärlek men oxå genom att fylla vår kyl.. att det finns två stora flaskor juice, flera sorters pålägg, kött och än mera kött därinne.
Man kan idag gå förbi kylen.. ja ni vet, man är inte hungrig.. ändå så stannar man till. Lite små sugen.. Kikar in om det finns ngt gott att tugga på.. =)Ett hem med en väl fylld kyld ger ngn fom av lättare lycka.. ett lyckligt hem!

När jag kommer hem idag.. och öppnar kylen, så är den fylld med en massa GOTT!