onsdag 4 juli 2012

9 månader

Fast egentligen är det 6 månaders dagen.
6 månader i magen och korr 6 månader utanför.
Så mycket har hänt!

* vänder sig från båda hållen
* halv sitter med lite stöd
* hittat båda sina fötter
* förflyttar sig på golvet
* lyssnar till sitt namn
* dubbel greppar med händerna
* växlar leksakerna mellan händerna 6-8 ggr
* sover hela nätter
* 10 dubblat sin födelsevikt på 740g
* bytt från ligg till sittvagn
* slutat med napp
* ratar ersättning å FLASKAN
* dricker vatten ur pipmugg
* börjat med gröt + fruktpure 4-5 mål/dag "She loves it" likaså tutten
* gått upp till kläd stl 74
* smått börjat följa med blicken
* fått massa hår, brunt och blont
* börjat gå på öppna förskolan
* blåser ut luft (bra egenskap inför 1 års tårtan ;)

Helt enkelt gått från prematur till BEBIS!
Bebis på lika villkor.
Det är i stort sett ingen skillnad på henne och hennes kompisar i korr BVC grupp.
Dock så anser jag att hon ligger mellan korr ålder och vanlig ålder. Ex är att Skruttfia ser ännu inte som hon ska men har inom ngn vecka fått ok på pincett greppet.

Ja  herre gud, aldrig kunde jag ana lr hoppas på allt detta första veckan i oktober förra året.
Vår dotter försätter att forbluffa oss och fylla vårt hjärta med kärlek.
Vi är så stolta!

Idag känner vi vår dotter allra bäst. Vi berättar för läkarna vad vi misstänker.
Och dom håller med.
För 9 månader sedan hade vi henne till låns och läkarna berättade under läkarsamtalen hur vår dotter mådde lr vart hon befann sig i kris perioden.
Systrarna återberättade varje dag Miriams dags status när man gick in på salen.
Men vad hjälpte det, allt kunde vara super ena kvarten för att sedan sjunka i cetration och i mina ögon nästan dö i nästa sekund.
Man var alltid tvungen att stå beredd på tårna, lite som militärerna i fält.
Aldrig slappna av!
Det kan betyda överbesegrad!

Idag vet jag hur vi ska göra för att få henne att kikna av skratt. Skruttfia är kittlig, och allra mest i nacken och på bröstkorgen.
Jag vet hur jag ska trösta henne. Jag vet vilka kläder hon trivs bäst i.
Hon vet när hon är busig, så som när hon under amningen biter mig och hon skrattar. Jag säger aj aj och då skrattar hon än mer.
Ja hon är busig vår tjej och detta är väl bara början ;)

Jag älskar henne massor. Precis som hennes far, syskon, far och morföräldrar och många vänner.
Vi är alla så stolta över dig Skruttfia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna