torsdag 13 december 2012

Ketchup effekten

Gällande min underbara lilla dotter med knubbig näsa och ett skelande öga ;)
Först kommer inget.. sen kommer massor!

Skruttfias utveckling bara rusar iväg. Samtidigt som den står still.
Nu har vår duktiga flicka utökat förståelsen.
Hon kan nu skillnaden på mammas och pappas näsa vid förfrågan.
Och frågar vi "vart är Miriam" slår hon sig likt Tarzan sig på magen. "här"

Hon har med andra ord nästan koll på hela familjen.
Hon vet att jag är mamma vid namn.
Hon har även börjat visa oss med stapplade steg att hon vill gå längs möblerna. Vända håll och gå med en hand på gåstolen och en hand i mammas.
Ligger hon på mage så kryper hon ihop i kryp position och gungar. Å vips i gungningen får hon då och då med ett knä.. men sen då?!? Hur gör man med armarna. Å så vips dyker hon med huvudet i mattan.
Men vi får ha lite koll. För nu börjar hon få fart på sina rullningar.

Sen har hon även denna veckan lärt sig lampa.
Från början kunde hon bara urskilja matsals lampan. Stod vi ngn annanstans så titta hon bara förbryllat sig omkring. Jag tänkte att hon kanske har svårt med avståndet då de andra oftast är i taket medans matsals lampan hänger ner.
Så var vi igår hemma hos prematur kompisen Jonathan. Plötsligt så lyfter hon armen upp i luften och säger
-dä
-ja, lampan ja. -duktig tjej!!!
Duktig?
Det är fantastiskt och alldeles, alldeles underbart!
Så grymt stolt! I maj trodde jag hon var blind.

Och till sist är vi inne på bokstaven G.
Allt hennes joller lr dadda språk är som långa haranger nu.
Vi började med ma, mam mam, da ..dadda, ba babba, ti, ta tatta, pa papap. Och nu då ga, gagga.
Men hon säger nu så vi förstår mamma och ibland kommer det ett pappa till Rickards glädje!

Så massor kan hon. Men egentligen är hon inte ens ett år!
Älskade dotter. Du värmer mitt hjärta flera ggr om dagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och gjorde ett avtryck bland mina tankar och funderingar!

Kramar Anna